Pilnuj ciśnienia w oponach
Prawidłowe ciśnienie w oponach zimą nie ma nic wspólnego z oponami zimowymi, ponieważ w chłodne dni ciśnienie spada niezależnie od rodzaju opony. Jak radzić sobie z ciśnieniem w oponach zimą? Oto porady ekspertów i kilka sztuczek, aby dostosować ciśnienie w oponach zimą bez narażania bezpieczeństwa jazdy.
Temperatura jest nierozerwalnie związana z ciśnieniem, nawet w przypadku opon samochodowych, jest to podstawowy powód, który wymaga dostosowania ciśnienia w oponach przy każdej sezonowej zmianie. Tutaj wyjaśniliśmy, dlaczego na mrozie ciśnienie w oponach spada i dlatego należy je częściej sprawdzać, zwłaszcza gdy temperatura mocno spada. W łagodnym klimacie po prostu postępuj zgodnie z instrukcjami w instrukcji obsługi samochodu i napompuj opony zgodnie z obciążeniem. Jeśli jednak temperatura mocno spadnie, ciśnienie w oponach zimą należy zwiększyć o +0,1 bara co 10°C. Według jednego z największych producentów opon np. temperatura wewnątrz garażu +20°C (zewnętrzna -10°C), zalecane ciśnienie 2,2 bar (łagodny klimat) – prawidłowe ciśnienie zimą 2,5 bar.
Ciśnienie opon w zimie
Po co zwiększać ciśnienie w oponach zimą? Ponieważ, o ile nie sprawdzasz opon bezpośrednio na zewnątrz, w pomieszczeniach garażu-warsztatu jest stosunkowo cieplej niż temperatura poniżej zera na zewnątrz. Jeśli ciśnienie w oponach jest mierzone w pomieszczeniu, będzie ono w konsekwencji zbyt niskie dla temperatur zewnętrznych. Uważaj jednak, aby nie przepompować opon, jeśli ciśnienie jest wyższe w sytuacjach zalecanych przez producenta. Gdy samochód poddawany jest wymagającym warunkom jazdy (np. jazda z dużą prędkością przez długi czas, holowanie przyczepy lub przyczepy kempingowej itp.) zaleca się zwiększenie ciśnienia (na zimno) o 30kPa (0,3 bara), chyba że w instrukcji obsługi i konserwacji pojazdu występują inne szczegółowe wskazania.
Napompowanie opon azotem pomaga ograniczyć efekt przepuszczalności gumy, ale nie pozwala uniknąć kontroli ciśnienia, zwłaszcza zimą. W rzeczywistości w normalnych warunkach użytkowania pompowanie opon azotem jest zbędne. W mieście lub w innych warunkach (takich jak wyścigi samochodowe lub maszyny do robót ziemnych) istnieje wiele potencjalnych wycieków powietrza z opony, które zawsze i w każdym przypadku będą wymagały regularnej kontroli ciśnienia w zimie i latem.